miercuri, 1 iulie 2015

12 pași de angajare în câmpul muncii

Angajarea se perfectează în baza negocierilor între angajator şi salariat şi poate fi precedată de circumstanţe specifice, precum, susţinerea unui concurs, alegerea în funcţie etc.

La încheierea CIM persoana care se angajează prezintă angajatorului următoarele documente:

  • buletinul de identitate sau alt act de identitate,
  • carnetul de muncă,
  • documentul de evidenţă militară,
  • diploma de studii,
  • certificatul medical.

Notă 1 !  Din prevederile CM, la angajare poate fi prezentat şi alt act de identitate, in afară de buletinul de identitate (orice tip de paşapoarte, permise de şedere, documente de călătorie a refugiaţilor), conform art.1, Legea cu privire la actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte; certificat medical.

Notă 2 !  Conform art.253 CMRM, salariaţii în vîrstă de pînă la 18 ani sînt angajaţi numai după ce au fost supuşi examenului medical obligatoriu, în fiecare an.

Se interzice angajatorului de a solicita, de la persoana care se angajează, alte documente decît cele menţionate mai sus. (art.57, al.2, CM). Pentru unele funcţii se solicită şi alte acte prevăzute de legislaţia RM, spre ex: cazier judiciar sau susţinerea prealabilă a unui examen minim sanitar (Hotărîrea Guvernului nr. 1209 / 08.11.2007, cu privire la prestarea serviciilor de alimentaţie publică).

În practică, deseori ne ciocnim cu întrebarea, putem angaja persoana daca ea nu are viză de reşedinţă în localitatea dată? Se permite, deoarece, informaţia cu privire la domiciliul persoanei nu constituie fapt juridic, care ar împliedica angajarea salariatului la locul de muncă. (art.47, CM,"se interzice orice limitare directă sau indirectă în drepturi, ori stabilirea unor avantaje, directe sau indirecte, la incheierea CIM, în dependenţă de sex, rasă, etnie, religie, domiciliu, opţiune politică sau origine socială")

12 paşi de angajare

1. Cererea de angajare în muncă.
Unii consideră că întocmirea cererii de angajare este de prisos, deoarece CIM atestă faptul că între salariat şi angajator s-a stabilit un acord cu privire la condiţiile de muncă.
Dar, reieşind din prevederile art. 247, CM, cererea este un document obligatoriu. Dacă cererea de angajare a fost perfectată, atunci aceasta se înregistrează de către angajator, în ordinea corespunzătoare în Registrul documentelor de intrare ale companiei sau în Registrul de evidenţă a cererilor salariaţilor.

2. Familiarizarea angajatului cu actele normative la nivel de întreprindere.
Conform art. 65, CM, la angajarea salariatului, angajatorul este obligat să-l pună la curent cu munca ce i se încredinţează, cu condiţiile de muncă, cu drepturile şi îndatoririle lui. De asemenea, este obligat sa-i aducă salariatului la cunoştinţă Regulamentul Intern, să-l familiarizeze cu tehnica sănătăţii şi securităţii în muncă, precum şi cu alte acte, care ţin de activitatea salariatului. Familiarizarea salariatului cu conţinutul actelor normative interne se efectuează prin completarea Registrelor sau prin liste aparte, completate în acest sens.

3. Încheierea CIM şi Contractului de răspundere materială.

4. Înregistrarea CIM şi Contractului de răspundere materială în Registru de evidenţă a contractelor individuale de muncă.

5. Înmînarea unui exemplar al Contractului, salariatului.
Conform art. 56, al.3, CM, CIM se întocmeşte în 2 exemplare, se semnează de către părţi şi i se atribuie un număr din regulamentul unităţii. Un exemplar se înmînează salariatului, iar celălalt se păstrează la angajator.

6. Perfectarea Ordinului de angajare.
Ordinul de angajare se perfectează în baza CIM încheiat şi conţinutul acestuia trebuie să corespundă cu condiţiile contractului.

7. Înregistrarea ordinului de angajare în Registru de evidenţă a ordinelor.

8. Familiarizarea angajatului, prin semnătură, cu conţinutul ordinului de angajare.
Ordinele se aduc la cunoştinţă salariaţilor, sub semnătură, în termen de 3 zile lucrătoare de la data semnării CIM de către părţi (conform art. 65, al.2, CM)

9. Perfectarea carnetului de muncă.
Înscrierile de angajare în carnetul de muncă se fac pentru toţi angajaţii care lucrează în unitate mai mult de 5 zile lucrătoare, precum şi, a căror activitate este de bază.

10. Perfectarea fişei personale a angajatului.
Unitatea este obligată să aducă la cunoştinţă salariatul, contra semnătură în fişa personală, orice înscriere efectuată în carnetul de muncă, în conformitate cu ordinul de angajare, transfer, eliberare. În fişa personală se repetă cu exactitate înscrierile din carnet.

11. Introducerea datelor angajatului în Tabelul de pontaj şi alte documente.

12. Perfectarea dosarului personal al salariatului.

Articol elaborat de Echipa Service Power.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu